29. april 2010

COOKIES til ære for Marianne

Dette har vært en trist og vanskelig uke. Denne uken døde nemlig moren til en av mine nærmeste venner, ei fantastisk dame som har betydd veldig mye for meg. Familien går jo gjennom vanskelige tider, så jeg bestemte meg for å bake cookies og gå bort med til dem. 
Oppskriften jeg brukte fant jeg i en bok søsteren min lagde til meg til jul, en gang for lenge siden. Hvis jeg ikke husker feil så er dette ekte amerikanske cookies. For 11 år siden var vi nemlig i USA, og da fikk vi med oss oppskriften fra ei vi bodde hos. 
Oppskriften er som følgende:
2 1/4 kopp mel
1ts bakepulver
1ts salt
1 kopp mykt smør
3/4 kopp hvitt sukker
3/4 kopp brunt sukker
1 ts vanilje sukker 
2 egg
100 gram kokesjokolade

I og med at en kopp er ca 2,4 dl fant jeg ut at de IKEA plastikkoppene som omtrent alle har passer perfekt!
Først blander du mel, bakepulver og salt i en liten bolle.
Så blander du smør og alle sukkertypene i en større bolle.
Hvis du vil spare deg selv for mye jobb, ikke bruk brunt sukker i en stor klump - det måtte jeg og fant frem kjevla:
I sukkerbollen har du i ett egg, rører sammen og har i ett til. 
Så rører du melblandingen gradvis inn i sukkerbollen, har i sjokoladen og blander til det ser omtrent slik ut:
Jeg kan allerede nå fortelle deg at når du har ca halvparten av melet igjen tenker du: hvordan i all verden skal dette gå? Det er en riktig tanke, bare fortsett, det blir bra til slutt=)
Så plasserer du spiseskje-store klatter på stekeplaten. Det er mye lettere dersom du bruker en is-skje!
Så steker du de på 180 grader i 9-11 minutter til de er gyllenbrune.
Dette var mitt bidrag til ABC denne uken, trykk her for flere bidrag, eller for å være med selv!
Hvil i fred Marianne, vi sees igjen!

13 kommentarer:

  1. For en omtenksom gave, og for et godt valg av ord til ukas bokstav.

    SvarSlett
  2. Så goda kakorna ser ut...
    Jättefin present till din väninna...
    Trevlig helg!

    SvarSlett
  3. Det gør mig ondt for din veninde og for du som har mistet en ven...
    Det var betænksomt af dig at bage og bringe de cookies som ser meget lækre ud :-))

    SvarSlett
  4. Så omtenksomt av deg å bake og kakende ser utrolig fristende ut! God helg! :)

    SvarSlett
  5. Cookies er et godt valg for C. Og disse ser meget lækre ud!

    SvarSlett
  6. Omtenksomt! Takk for at du deler oppskriften. Hvem vet... kanskje jeg prøver den ut nå i helga!

    SvarSlett
  7. Veldig omtenksomt av deg. Å miste noen er aldri lett og heller ikke for dem som kanskje står litt på utsiden av den nærmeste familien.
    Fint at du orket å være med her og dele raust med oss også. Takk skal du ha!

    SvarSlett
  8. Det gør mig ondt! God måde du fandt at vise omsorg på! god weekend - trods alt.

    SvarSlett
  9. Så omtenksomt av deg!! Cookisene så veldig gode ut. :)

    SvarSlett
  10. For en omtenksom gave. Den behøver ikke være hverken stor eller dyr, men den viser at man bryr seg.

    SvarSlett
  11. Først, så trist innledning.
    Dernest vilken fin tanke.

    Cookies, kan være virkelig gode, når de er laget slik du beskriver. De man kjøper er ofte altfor tørre og smaksløse.

    Takk for innlegget, det er bra

    SvarSlett
  12. Som assistentkokk var jeg så heldig at jeg fikk smake, og de var GODE!

    SvarSlett