22. april 2010

B for Ballonglampe!



Da er det klart for andre Bokstav nemlig B! Dagens B står for ballonglampe og er også en idé fra Pickles. Jeg falt pladask for denne første gang jeg så den der,  og har siden bare gledet meg til å lage den - men har ikke hatt tid. Men når jeg kom på muligheten for å lage innlegg om det på B fikk jeg virkelig et spark bak, og satte igang.


Dette trenger du:
- 2 nøster garn, 50gram= cirkus 50 meter 
(jeg brukte bare 1, men lurt å ha i tilfelle)
- 1 nøste garn der 50gram = cirkus 100 meter
- Tusj til å tegne på ballongen med.
- Stoor ballong!
- Oppheng fra feks en rislampe fra IKEA.
- Vaselin
- En boks det ikke er så farlig med.
- Tapetlim
- Ledning med pære

Dette gjør du: 
- Blås opp ballongen skikkelig! 
(På Pickles foreslår de at du bør ha en ballong som er helt rund - det kan være vanskelig å få tak i, så jeg kjøpte noen på Søstrene Grene som fungerte kjempe bra, og jeg synes faktisk resultatet ble finere enn om den skulle vært helt rund;) )
- Fjern opphenget fra rislampen og legg på ballongen, tegn en sirkel ca 1-2 cm innenfor:
- Smør hele ballongen inn i et lag med vaselin, og heng den opp et sted der det er greit med litt søl :)
- Legg garnet i boksen og ha i tapetlim, klem limet inn i garnet.
(Det er lurt å ha i mer lim ettersom du kommer nærmere midten, det er vanskelig å få klemt  helt inn i starten - og har du ikke nok lim vil ikke trådene stivne nok når det tørker) 
- Begynn å surre garnet rundt ballongen, hold deg unna den ringen du har tegnet opp! 
(Det er lurt å starte med å surre trådene vertikalt, og etterhvert begynne horisontalt)
- Når du nærmer deg enden på garnet drar du det opp mot sirkelen på toppen av ballongen.
- Når du er ferdig finjusterer du garnet rundt sirkelen, slik at det blir en fin og jevn åpning. 
- La ballongen henge minst et døgn, smell den.
- Heng den opp med opphenget og lampeledningen - og Tadaa - du har en flott lampe!
Jeg hadde ingen ledning med pære, så får heller legge inn et bilde når jeg har fått installert det! Lykke til!

17 kommentarer:

  1. Hvor ER den fin! Jeg har set det gjort med en fitness-bold (det var en vældig stor lampe!), men jeg giver dig ret i, at ballonfaconen er rigtig fin!

    SvarSlett
  2. Fine de lampene, husker de var populære når jeg vokste opp.

    SvarSlett
  3. Wauw herfra. Det er da en super idé til en anderledes lampe....:-))

    SvarSlett
  4. Kjempe flott! Vi prøvde oss på dette i påska som hobby i det fine inneværet ;) Men fikk bedre tips her nå enn på den bloggen jeg fant. Veldig fint!

    SvarSlett
  5. Så herlig enkelt, når man bare vet hvordan.
    Og med dagens lyspærer er der heller ingen brannfare.

    Hurra

    SvarSlett
  6. Hvor sjovt at blive mindet om ballonlampen - jeg lavede en i min skoletid i formningstimen :)

    SvarSlett
  7. Din lampa blev jättefin!
    Trevlig helg!

    SvarSlett
  8. Wow, vilken fin lampa:)
    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  9. Nä men va läckert! Kul att kunna göra en så fin designad lampa själv, detta måste jag bara pröva.

    SvarSlett
  10. Oj, den ble jo kjempefin. Kult med selvlaget da, og så enkelt... Jeg ser den gjerne ferdig med lys i.

    SvarSlett
  11. Flot lampe! Sikken kreativitet, der findes rundt omkring.

    SvarSlett
  12. Kjempestilig! Det var en flott ide :-) og jeg likte veldig godt ballongformen.

    SvarSlett
  13. Fantastisk!!
    Så enkelt og så dekorativt!!

    SvarSlett